יום ראשון, 6 במרץ 2011

מדוע לעשות את אותם דברים כל הזמן? על חשיבות הקביעות.

"תזרום אחי!"

"אל תהיה כבד! תנסה דברים חדשים!"

"למה אתה כזה מרובע?"

"יאללה תשחרר..."

תמיד אנחנו שואלים את עצמינו מדוע אנחנו צריכים לעשות הכל בצורה כל כך מרובעת? מדוע כל המצוות האלה כל כך חוסמות אותנו? מדוע אנחנו לא מסוגלים לעשות מה שאנחנו רוצים?

על כך מובאת שאלה שנשאל רב אחד ולהלן תשובתו-

שאלה: למה היהדות כל כך עסוקה בפרטים קטנים ובלתי רלוונטיים, כמו כמה מצה בדיוק צריך לאכול בליל הסדר, איזה כלי חלבי ואיזה בשרי, איך לקשור את שרוכי הנעליים שלי. לי זה נראה כאילו היהדות מזניחה את העיקר כשהיא נתפסת לקטנוניות. לזה היהודים קוראים רוחניות? (כבר שלחתי לך שאלה זו לפני שבוע אך לא נעניתי. אולי סוף סוף קיבלת שאלה שאין עליה תשובה?!)

תשובה:
מעולם לא טענתי שיש לי את כל התשובות. הרבה שאלות הינם מעבר להשגתי. אך האמת היא שעניתי לך ואתה קבלת את תשובתך.כשקיבלתי את שאלתך תכף עניתי לך, והעובדה שלא קיבלת את תשובתי היא היא התשובה לשאלתך. ראה, השבתי לך, אך כשכתבתי את כתובת הדוא"ל שלך לא הוספתי נקודה לפני המילה
com סברתי שתקבל את הדוא"ל גם ככה, שהרי סך הכל חסרה רק נקודה אחת קטנה. זאת אומרת, זה לא שכתבתי שמך לא נכון או מילה מוטעית, או משהו דרסטי אחר. צריך להיות מאוד קטנוני כדי לא להבין ש yahoocom ו yahoo.com זה אותו דבר.

זה לא מגוחך שלא קיבלת את תשובתי רק בשל העדר נקודה אחת קטנה ובלתי רלוונטית?

לא, זה לא מגוחך! כי הנקודה היא לא רק נקודה, היא מבטאת משהו. לאותה נקודה הרבה יותר משמעות מאשר כמה פיקסלים במסך. לי היא נראית בלתי רלוונטית בעליל, אך זה נובע רק מחוסר הידע שלי בדרכי האינטרנט. כל מה שאני יודע הוא שבתוספת הנקודה הדוא"ל שלי מגיע ליעדו אך בלא הנקודה הוא הולך לאיבוד ומגיע לאן שהוא.

למצוות יש עומק עצום. כל פרט מכיל עולם של משמעויות, ומרכיב את התמונה השלמה. כשמקיימים מצווה בשלמות ובדייקנות, גל רוחני נשלח מאיתנו אל היקום, עד ל"דואר הנכנס" של הקב"ה. אם ברצונך להכיר את המשמעות של הנקודה באינטרנט, תלמד על תפעולה של הרשת. אם ברצונך להבין את משמעות מצוות היהדות, תלמד תורה.

(הרב אהרן מוס, חב"ד, אוסטרליה ).

בפרשה שלנו מופיע ביטוי "כאשר ציוה ה' את משה", הנקודה המוזרה בפרשה הזאת היא שזה מופיע אחרי כל דבר, כל הפרשה מופיע הביטוי הזה והשאלה שנשאלת היא מדוע?

התשובה לכך גנוזה בתשובה שאותו רב ענה לבחור על הנקודה הקטנה, הרבה פעמים אנחנו חושבים שאנחנו יכולים לעבוד את ה' איך שאנחנו רוצים, אבל ה' נתן לנו לא רק עולם בשביל שנעבוד אותו, אלא גם נתן לנו חוברת הוראות איך לעשות את זה, איך לעבוד אותו. לחוברת ההוראות הזאת קוראים התורה ומצוותיה.

אבל יש כאן עוד נקודה בעומק-

מה היה חטא העגל? בחטא העגל עם ישראל רצה למצוא דרך חדשה לעבוד את ה', לעבוד את ה' איך שהם מבינים, והנה בא התיקון לחטא העגל, התיקון לחטא של הרצון לעבוד את ה' בדרך שלי בא על ידי העשייה של המשכן שהוא מקום גילוי ה' רק על פי הציווי של ה' את משה.

זה לא מוריד מהקושי, ולהיפך זה גורם הרבה פעמים ליותר קשיים, במיוחד כשאתה נמצא בחברה שמושכת אותך לכיוונים הפוכים, ואז אתה שואל את עצמך בשביל מה?! בשביל מה לעשות כמו שצריך? הרי ה' אוהב אותי בכל מקרה, אז נכון שה' אוהב אותך בכל מצב, אבל מצד שני ה' רוצה שתעבוד אותו בדרך שהוא גילה בעולם ולא הדרך שהאדם האישי רוצה.

ברובד יותר פילוסופי היום אנחנו נמצאים בדור פוסט מודרני שבו כל אחד עם הנרטיב-הסיפור האישי שלו, כל אחד עם האמת האישית שלו, ולכאורה אין כל אפשרות לאמת אחת, והשאלה איך אפשר להתמודד עם כזאת מציאות? התפיסה שהצגנו כאן היא תפיסה שממלאת אותך בענווה. תפיסה שאומרת שאנחנו לא יודעים הכל ולומדים לקבל סמכות מעלינו.

שנזכה לקבל את העוצמה של העשייה הזאת, שבוע נפלא וחודש נפלא!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה