יום חמישי, 24 בפברואר 2011

האח הגדול ופרשת ויקהל

בהרבה מקומות נכתב על הבעיות שיש באח הגדול, על רמת התרבות שזה מוריד אותנו, על המקום השלילי שזה מביא את החברה הישראלית.

אך הפעם אנחנו מבקשים להתבונן ממקום אחר לגמרי על האח הגדול. האח הגדול היא בעצם תוכנית שמטרתה להכניס כמה אנשים מכמה קטבים של עם ישראל ולתת להם 'להתבשל' בתוך עצמם, עד שמגיעים כשבכל שבוע 'מודח' אחד האנשים, ובסופו של דבר נשאר אדם אחד שזוכה גם במיליון שקל.

מדוע מכניסים אנשים מקטבים שונים? מדוע לעשות כזה דבר? כי זה יוצר מתח, נוצרות מריבות, יש פרובוקציות.

הטענה שאנחנו רוצים לטעון היא שהתוכנית היא בעצם מראה שאנחנו לא מסוגלים להיות ביחד, עם ישראל לא מסוגל להחזיק מעמד ביחד, אנחנו מאוד טובים לבד, אבל ביחד אנחנו לא מסוגלים להצליח.

בפרשת השבוע שלנו הפסוק שפותח את הפרשה הוא- "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל..." משה רבינו מקהיל את כל עם ישראל ביחד, משה רבנו קורא לכל עם ישראל אחרי חטא העגל כדי להראות שלמרות שיש שינויים, ולמרות שיש חטאים, ולמרות שיש נפילות, הכח שלנו בתור עם הוא כשאנחנו ביחד.

כשאדם עושה מעשה רע או כשהוא בדיכאון הוא רוצה להיות לבד, זה הנקודה שבה אתה יכול לדעת האם אתה עצוב או שמח, אם אתה עצוב אתה רוצה להיות לבד, אבל אם אתה שמח אז אתה רוצה להיות ביחד עם עוד אנשים.

אז אחרי חטא העגל, מה שעם ישראל רוצה לעשות זה כמה שיותר להיות לבד, להפרד, אומר להם משה רבנו 'הדרך היא לא בפירוד, לא במחלוקות, אלא ביחד.'

וכך במשך כל הדורות כשרוצים להשמיד אותנו תמיד מנסים להפריד אותנו, אם זה מבחוץ ואם זה מבפנים.

אבל האמת היא שמשה רבנו מקהיל את כל עם ישראל ביחד ומצווה עליהם מצווה מאוד מוכרת לכולנו- (ב) שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת:(ג) לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת: פ [אחת השאלות ששואלים כשרואים פסוקים כאלה, היא אם אני מחלל שבת אז אני מת? אלא שהתורה כותבת את חומרת העונש כדי להגיד לך כמה אחריות יש לנו על שמירת השבת, כמה אנשים מתו ממלאכה בשבת? מקרים בודדים. בכל מקרה הנקודה היא להראות כמה קריטי לשמור שבת, עד כדי כך שהעונש הוא הפסקת החיים. אך שוב זה לא אומר שמי שמחלל שבת ה' שולח ברק והורג אותו, אלא כמו כל חטא תמיד אפשר לתקן.]

משה רבנו מלמד אותנו שצריך לשמור שבת, מדוע דווקא בחר משה במצווה הזאת להתחיל אחרי חטא העגל?

יש המון משמעויות לשבת, אבל המשמעות שכאן זועקת היא שהשבת היא המאחדת אותנו, בשבת אנחנו נהפכים להיות עם אחד, שבת מגלה בנו את העוצמה המיוחדת של הפנימיות שלנו. עד כדי כך שחכמים אומרים שאילו כל עם ישראל שומר 2 שבתות אז המשיח מגיע.

השבת מחזירה אותנו לשורש של כל העולם כולו, בסוף בריאת העולם כתוב כך- "אשר ברא אלוקים לעשות". אנחנו מזכירים זאת בקידוש של ערב שבת. השאלה מדוע כתוב "לעשות" ולא "אשר ברא אלוקים ועשה". 'לעשות' זה אומר שיש עוד מה לעשות בעולם, אלא ה' נתן לנו את הבריאה כדי שנשלים אותה, כדי שנהפוך אותה למקום יותר טוב, ואת זה אנחנו עושים מתוך האיחוד שלנו, האחדות שלנו היא המפתח להצלחה שלנו בכל מקום שנהיה.

שבת מלמדת אותנו שלא משנה כמה במשך השבוע אנחנו מתרחקים מכל דבר, כמה שאנחנו עסוקים בכל מיני תחומים, בכל מיני עיסוקים, שבת מכריחה אותנו לשוב ולהתכנס למשפחה שלנו, המשפחה שלנו האישית ולמשפחה הכללית שלנו שהיא עם ישראל.

אז איך הייתה השבת הראשונה שלכם?

מחכים לתגובות... =)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה