יום רביעי, 9 בפברואר 2011

CASTRO זה אני? אולי בכלל FOX? על המשמעות של בגדים בפרשת השבוע.

"אז מה אני נלבש היום?"

"איזה בגד יפה! איפה קנית אותו? בzara? בFOX? בתמנון? בcastro?"

"זה ממש בגד שתואם אותך!"

"תחליף כבר את הבגדים אתה כל כך לא אופנתי"

"זה בגד מיושן תחליף, אתה נראה משנות ה-40"

"אין לי בגדים!" "אין לי מה ללבוש!"

בגדים,

מי לא אוהב ללבוש בגדים? מי לא אוהב להחליף את הבגדים מדי פעם? מי לא מכיר את התחושה של "אין לי מה ללבוש" שההרגשה היא אמיתית, כאילו אין לי מה ללבוש בכלל והארון מפוצץ בבגדים, אם נלך כל פעם עם אותו הבגד נרגיש באסה, נרגיש שזה משעמם, אנחנו חייבים לשנות את האופנה, חייבים לשנות את הצבעים, שהעינים לא יתרגלו.

והנה בפרשת השבוע "תצווה" ה' מצווה את משה רבינו ליצור מערכת ביגוד מאוד שמרנית לכהנים, מאוד ספציפית, מאוד משעממת.

תארו לעצמכם שאתם כהנים וכל יום לובשים את אותו בגד, אותם צבעים, אותו רעיון כל זמן, זה פשוט משעמם! מה עושים? מדוע ציוו על הבגדים בצורה כזאת קשה? למה אי אפשר מדי פעם להוסיף צבעים אחרים לבגדים שעובדים בהם בבית המקדש?

כדי לנסות לתת תשובה אנחנו צריכים להזכר במה מדובר? ה' מצווה את משה רבינו להכין בגדים שאותם ילבשו הכהנים בבית המקדש, כשהם עובדים את ה'.

זה לא בגדים ליום רגיל, זה לא בגדים לאופנה, זה בגדי מלכות! זה בגדים של מלך! עכשיו אנחנו מסתכלים על הכל בצורה שונה, האם באמת הבגדים האלה הם 'אופנה'? לא. הבגדים האלה הם מעל לאופנה, הם מעל למושג שנקרא אופנה.

אם נסתכל בצורה עמוקה, כל בגד מבטא את מי שאנחנו, מבטא את איך שאנחנו רוצים שיראו אותנו, איך אנחנו רוצים שיסתכלו עלינו, איך אנחנו רוצים שיתבוננו עלינו, לפעמים אנחנו עושים את זה בתת-מודע, אנחנו כבר לא מודעים לזה. הכהנים לבשו את הבגדים האלה כי זה מה שביטא יותר מכל את העוצמה המיוחדת שלהם כמשרתי ה'.

ואם נעמיק עוד יותר נראה שלכל בגד יש גם משמעות מסוימת, ה' לא סתם בחר בגדים ספציפיים שישמשו את הכהנים, אלא כל בגד והמשמעות המיוחדת שלו עבור עם ישראל כולו.

וכך מובא במדרש-

ויקרא רבה (וילנא) פרשה י' אות ו'

"אמר רבי סימון...הבגדים מכפרים...הכתונת לכפר על לבושי כלאים...מכנסים לכפר על גילוי עריות...מצנפת לכפר על גסות הרוח...אבנט יש מי שאומר על מחשבות שבלב ויש מי שאומר על הגנבים...חשן מכפר על אלה שמטים את הדין...אפוד לכפר על עובדי עבודת כוכבים...מעיל...על לשון הרע...יתכפר לו על ידי זגי [=פעמוני] המעיל...יבוא הקול ויכפר על הקול...ציץ יש מי שאומר על עזי פנים ויש מי שאומר על המגדפים [=מקללים]..."

כל בגד שה' ציווה את הכהנים ללבוש יש לו משמעות של כפרה עבור חטאים של עם ישראל כולו. הכהן לא לובש בגדים רק בשביל האופנה של עצמו, אלא הוא משמש ככלי לעם ישראל כולו, הוא משרת את עם ישראל כולו בבגדים האלה, הוא שליח של עם ישראל כולו!

עד כדי כך שכל בגד יש לו את המשמעות של תיקון עבור חטאים של עם ישראל.

הרבה פעמים בגיור השאלה שקשה מכל היא השאלה של הבגדים, מדוע צריך בגדים כאלה או אחרים, מדוע צריך לחיות על פי הבגדים האלה דווקא, אם נתבונן על כך בצורה שהכהנים הסתכלו [לא שאנחנו צריכים רק בגד אחד, אפשר ארון שלם של בגדים...] על הלבוש שלהם- כבגדי מלכות, יש לנו בגדי מלכים, שמבטאים את המשמעות הפנימית שלנו, החיים יראו אחרת.

גם לכם קשה לבחור בגדים?

גם אתם הייתם רוצים חופש בבחירת הבגדים?

אולי בכלל הייתם מעדיפים אופנה אחת של בגדים?

אתם מוזמנים להשאיר תגובה.

שבת שלום!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה